اوزون تراپی برای درمان خار پاشنه

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. اوزون تراپی برای درمان خار پاشنه

در طول دهه گذشته، پزشکی پیشرفت‌های جالبی در درمان‌های تزریقی داشته است. این روش‌های کم تهاجمی و غیرجراحی، فرآیندهای بهبودی طبیعی بدن را برای تسکین درد، ترمیم بافت و بازیابی عملکرد تحریک می‌کنند.

یکی از روش‌های درمانی احیا کننده که در ارتوپدی فنی امید ارائه می‌دهیم، از نیاز بدن به اکسیژن برای ترمیم و بهبود مفاصل و بافت‌های آسیب دیده استفاده می‌کند. به طور خاص، پرولوزون درمانی به ما امکان می‌دهد اوزون، یک مولکول طبیعی و بسیار واکنش پذیر و متشکل از سه اتم اکسیژن را به رباط‌های آسیب دیده تزریق کنیم. در ارتوپدی فنی امید، از این روش ابتکاری برای رفع طیف وسیعی از مشکلات و مسائل درد پا، مچ پا و پاشنه استفاده می‌شود.

یکی از مشکلاتی که غالبا در ناحیه پاشنه پا اتفاق می‌افتد و باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌شود، خار پاشنه است. در این مقاله، پس از آشنایی با علائم و دلایل بروز خار پاشنه، آخرین روش‌های درمان این عارضه، از جمله اوزون درمانی، به شما معرفی خواهند شد.

خار پاشنه چیست؟


خار پاشنه یک ضایعه استخوانی است که می‌تواند در زیر پای فرد ایجاد شود. همچنین به عنوان خارهای کالکانیل یا استئوفیت شناخته می‌شوند.

خار پاشنه ممکن است تیز، قلابی یا طبقه مانند باشد. رشد خار پاشنه از زیر پاشنه به سمت قوس (وسط پا) گسترش می‌یابد. به این ناحیه پا فاسیای کف پا گفته می‌شود.

هنگامی ‌که در اشعه ایکس دیده می‌شود، خار پاشنه ممکن است تا نیم اینچ طول داشته باشد. اگر پرتونگاری قادر به تأیید وجود خار پاشنه نباشد، پزشک ممکن است از این بیماری به عنوان “سندرم خار پاشنه” نام ببرد.

علائم


علائم خار پاشنه

علائم خار پاشنه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید مانند چاقو در پاشنه هنگام ایستادن در صبح
  • دردی مبهم در پاشنه پا در طول روز
  • التهاب و تورم در جلوی پاشنه پا
  • انتشار گرما از ناحیه آسیب دیده
  • برآمدگی کوچک و قابل مشاهده مانند استخوان در زیر پاشنه پا
  • نقطه حساسیت در قسمت پایین پاشنه پا که راه رفتن با پای برهنه را دشوار می‌کند

اگر فردی این علائم را تجربه کند، ممکن است پزشک برای تشخیص مشکل از پای او عکسبرداری کند. مشاهده برآمدگی در اشعه ایکس تنها راه اطمینان از وجود خار پاشنه در فرد است.

همه کسانی که خار پاشنه دارند همه این علائم را تجربه نخواهند کرد. بعضی از افراد دچار خار پاشنه ممکن است هیچ علائمی ‌نداشته باشند. این افراد تنها در صورت انجام عکسبرداری با اشعه ایکس به دلایلی دیگر ممکن است متوجه خار پاشنه شوند.

علل


خار پاشنه زمانی اتفاق می‌افتد که کشیدگی طولانی مدت عضله و رباط، بافت‌های نرم پاشنه را فرسوده کند. پاره شدن غشایی که استخوان پاشنه را می‌پوشاند نیز یک دلیل دیگر است.

همچنین با افزایش سن پاشنه پا آسیب پذیرتر می‌شود. یک بررسی در مورد درد پاشنه پا در سال 2015 نشان داد که با افزایش سن، پدهای پاشنه فرسوده می‌شوند و قادر به جذب ضربه نیستند.

با گذشت زمان، رسوبات کلسیم می‌توانند در زیر پاشنه جمع شوند. این رسوبات برجستگی‌های استخوانی را تشکیل می‌دهند که خار پاشنه هستند.

عوامل خطر

یک سری موارد وجود دارد که خطر ابتلا به خار پاشنه را افزایش می‌دهد. این موارد عبارتند از:

  • فعالیت‌های ورزشی: دویدن و پریدن می‌تواند پاشنه پا و قوس پا را سایش دهد.
  • فعالیت روی سطوح سخت: غالباً راه رفتن، دویدن یا پریدن روی سطوح سخت می‌تواند پاشنه پا را تحلیل ببرد.
  • ضربه به پاشنه پا: کبودی پاشنه و پاره شدن غشایی که روی آن را پوشانده می‌تواند منجر به خار پاشنه شود.
  • پیر شدن: مطالعه‌ای در سال 2008 نشان داد خار پاشنه در مردان و زنان مسن معمول است.
  • زن بودن: یک مطالعه معتبر در سال 2014 نشان داد که خار پاشنه در زنان بیشتر از مردان است.
  • اضافه وزن: محققان همچنین دریافتند خار پاشنه به چاقی مربوط است.
  • کفش نامناسب: غالباً پوشیدن کفشی که سایز مناسب نداشته باشد، حمایت کافی را فراهم نمی‌کند، یا اصلا ساپورتی به همراه نخواهد داشت، مانند دمپایی‌های لاانگشتی که می‌تواند باعث خار پاشنه شود.

برخی از بیماری‌های زمینه‌ای نیز وجود دارند که ممکن است باعث خار پاشنه شوند. از جمله:

  • آرتریت واکنشی (بیماری رایتر)
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • هیپروستوز اسکلتی ایدیوپاتیک انتشاری
  • ورم کف پا

درمان


درمان خار پاشنه پا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استراحت: استراحت کافی و رفع فشار روی پا می‌تواند به کاهش درد و تورم در ناحیه آسیب دیده کمک کند.
  • استفاده از یخ: این کار می‌تواند به کاهش درد و تورم کمک کند.
  • استفاده از ارتزهای ساخته شده به صورت سفارشی (کفی کفش): این کفی‌های دونات شکل داخل کفش قرار می‌گیرند تا فشار را از روی پاشنه پا بردارند.
  • پوشیدن کفش ورزشی بالشتک‌دار: این کفش نیز ممکن است به کاهش فشار و درد کمک کند.

درمان خار پاشنه

  • داروهای ضد التهاب: این داروها به کاهش تورم کمک می‌کنند.
  • تزریق کورتیزون: این تزریق‌ها تورم و درد در ناحیه آسیب دیده را کاهش می‌دهند. اگر داروهای ضد التهابی بدون نسخه موثر نباشند، آن‌ها گزینه قوی‌تری هستند.
  • در موارد نادر، ممکن است جراحی برای برداشتن خار پاشنه لازم باشد. با این حال، درمان‌های فوق معمولاً موثر هستند و نیازی به جراحی نیست.

اگر خار پاشنه ناشی از نوع التهابی آرتروز باشد، درمان‌های زمینه‌ای نیز ممکن است علائم را بهبود بخشند.

پرولوزون چیست؟


نام پرولوزون از کلمه لاتین “prolix” گرفته شده است که به معنی تکثیر، احیا و بازسازی است. نام آن به این دلیل است که بافت‌های جدید غضروفی و ​​رباطی را در مناطقی که آسیب دیده یا ضعیف شده‌اند، دوباره تکثیر، تولید و بازسازی می‌کند.

در واقع، اوزون نوعی اکسیژن سوپرشارژ است که به طور طبیعی وجود دارد. در حالی که اکسیژن از دو مولکول متصل تشکیل شده است – O2 – اوزون یک مولکول اضافی – O3 دارد. وقتی اوزون را به ناحیه آسیب دیده پا و مچ پا تزریق می‌کنیم، تک مولکول اکسیژن از دو مولکول دیگر جدا می‌شود و باعث ایجاد سطوح بالایی از اکسیژن معمول به علاوه تک مولکول‌های اکسیژن در بافت می‌شود.

پولوزون (اوزون درمانی) چگونه به بهبود آسیب‌های پا و مچ پا کمک می‌کند؟


پولوزون (اوزون درمانی) جهت بهبود آسیب های پا

بدن ما به دلایل زیادی به اکسیژن در جریان خون احتیاج دارد. این دلایل شامل بهبودی بعد از آسیب‌دیدگی یا ضربه به رباط‌ها، نوارهای لاستیک مانندی است که استخوان‌ها، مفاصل و دیسک‌های بین مهره‌ای را در کنار هم نگه می‌دارند. وقتی رباط‌ها یا به دلیل آسیب‌دیدگی یا به مرور زمان ضعیف می‌شوند، آن‌ها نیز وظیفه خود را انجام نمی‌دهند. به نوبه خود، این امر منجر به درد در استخوان‌ها، دیسک‌ها و مفاصل می‌شود که قرار است رباط در کنار هم نگه دارد.

این بافت‌های ضعیف یا آسیب‌دیده معمولاً دارای سطح اکسیژن کم و جریان خون کاهش یافته‌ای هستند که درجه و پیشرفت بهبودی را محدود می‌کنند. پرولوزون درمانی با افزایش اکسیژن در اطراف این بافت‌های همبند آسیب دیده کار می‌کند.

وقتی سطح اکسیژن و جریان خون را از طریق درمان‌های پرولوزون افزایش می‌دهیم، سلول‌های حیاتی به سرعت رشد می‌کنند و منجر به ترمیم طبیعی آسیب‌دیدگی پا، مچ پا و زانو می‌شوند. اوزون درمانی نه تنها جریان اکسیژن بهینه شده را برای کمک به سرعت بخشیدن به مواد مغذی لازم در ناحیه دردناک ارائه می‌دهد، بلکه فعالیت سلولی فیبروبلاستیک و کندروبلاستیک را نیز تحریک می‌کند و با افزایش اکسیژن و مواد مغذی موجود در بافت تازه تشکیل شده، چرخه ترمیم را بیشتر می‌کند.

در طول درمان با پروزولون (اوزون درمانی) چه انتظاری باید داشت؟


هنگامی ‌که به مطب‌های راحت ما مراجعه می‌کنید، یکی از متخصصان ماهر پا ناحیه‌ای را که باعث درد شما می‌شود به طور کامل بررسی می‌کند. ما گاهی برای تسکین هرگونه ناراحتی از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کنیم، اگرچه درمان کم تهاجمی ‌تا حد زیادی بدون درد است. برای به حداکثر رساندن درمان و بهبود نتایج، بیشتر بیماران معمولاً به چندین جلسه مراجعه نیاز دارند.

در بعضی موارد، ما از اوزون در ترکیب با سایر روش‌های احیا مانند پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) استفاده می‌کنیم. از آنجا که اوزون باید سریع ساخته و استفاده شود، ما مولکول‌های ترمیم کننده را درست قبل از انجام درمان تولید می‌کنیم.

در حالی که رویکردهای قدیمی، علائم درد پا و مچ پا را درمان می‌کنند، روش‌های ترمیمی ‌جدید مانند اوزون درمانی علت اصلی درد را درمان می‌کنند و باعث بهبودی واقعی و پایدار می‌شوند.

هزینه اوزون درمانی


مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
مشاوره و نوبت‌دهی